سختی گیر

 

به طور کلی آب های موجود در طبیعت حاوی نمک های محلول هستند که در آب هیدرولیز شده و به فرم ذرات باردار یون درمی آیند.

 در اکثر آب های خام مورد استفاده کاتیون های کلسیم ، منیزیم و سدیم بهمراه آنیون بیکربنات ، سولفات و کلرور وجود دارد.

سختی آب عامل تشکیل رسوب در دیگ های بخار ، مبدل های حرارتی و سیستم های سردکننده میباشد .

رسوب باعث بیش از حد گرم شدن سطوح فلزی و کاهش عمر مفید تجهیزات می شود . سختی بیش از حد باعث سوء هاضمه و بروز بیماری های کلیوی می شود .

متداولترین روش برای حذف سختی آب استفاده از سختی گیر های رزینی میباشد.

رزین ها ، کلسیم و منیزیم را با سدیم تعویض کرده و بدین ترتیب سختی آب را حذف می نمایند .

رزینهای دستگاه سختی گیر پس از مدت زمان معین اشباع می شوند و کارایی خود را از دست می دهند ،در این هنگام می بایست رزین را با محلول نمک (NACL10%) شستشو داد تا مجددأ خاصیت تبادل یونی آن احیاء گردد .